reklama

Googlenie je umenie !

Open-source intelligence, už nie je len pojem používaný v spravodajských službách ale je už bežnou praktikou v manažmente, ktorá znamená získavanie informácii  z verejne dostupných zdrojov na webe.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Žiaden generál by nikdy nevyhral vojnu bez správnych a aktuálnych informácií z bojového poľa. V súčasnej dobe síce žijeme v dobe mieru, ale aj tak sa okolo nás neustále odohrávajú tajné boje medzi konkurenčnými firmami o pozíciu na trhu, o zákazníkov ale aj len o vyššie zisky. Väčšina manažérov sa tak stáva pomyslenými generálmi na bojovom poli a stretávajú sa s potrebami aktuálnych informácií na základe ktorých musia robiť svoje manažérske rozhodnutia. Tieto rozhodnutia majú neskôr pre firmu a zúčastnené osoby, spoločníkov ale aj zamestnancov a obchodných partnerov vážne následky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V medzinárodnom marketingu a manažérskych príručkách sa môžeme stretnúť s pojmom OSINT (Open-source intelligence), ktorý znamená získavanie informácií z verejne dostupných zdrojov. Mnohé z nich sú už všeobecne známe. Obchodný register (www.orsr.sk), Živnostenský register (www.zrsr.sk ), sociálna sieť obchodného registra (www.foaf.sk), všeobecne známy www.finstat.sk .

Ďalej za zmienku stoja rôzne registre dlžníkov na daniach, dlžníkov na poistnom, registre exekúcií ale aj rôzne registre reštrukturalizácií. Náročnejšia previerka obchodného partnera alebo uchádzača o zamestnanie by mohla zahŕňať aj lustráciu osoby v registroch vedených konaní (pojednávaní) na stránke Ministerstva spravodlivosti SR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme je potrebné spomenúť aj taký účinný nástroj ako je www.google.sk. Pri tomto nástroji je nesmierne dôležitá správna voľba kľúčových slov. Každý prieskumník asi začne hľadanie zadaním názvu obchodnej spoločnosti alebo menom a priezviskom fyzickej osoby, o ktorej sa chce dozvedieť niečo viac. Toto vyhľadávanie, keď sa správne ohraničí prezradí minimálne názov firemnej stránky obchodnej spoločnosti. Pravdepodobne sa nám ale zobrazí aj každé ďalšie objavenie sa názvu spoločnosti na sociálnych sieťach (facebook, instagram, twitter, linkedIn.) Nie všetky osoby si kontrolujú svoj prejav na sociálnych sieťach a ich príspevky a komentáre ich priateľov mnohé prezradia. Pri troche šťastia sa môžu objaviť aj rôzne spotrebiteľské fóra alebo profesijné fóra kde možno čerpať recenzie na obchodné praktiky budúceho partnera. Zaujímavá je isto aj publikačná činnosť, nielen články v médiách ale aj v súčasnosti populárne blogovanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Voľba kľúčových slov vo vyhľadávači ale nekončí hľadaním názvu obchodnej spoločnosti alebo menom a priezviskom fyzickej osoby. Personalista sa pri príprave na pracovný pohovor veľa dozvie aj googlením telefónneho čísla fyzickej osoby. Prezradí nám možno prekvapivé veci, ktoré si preverovaná osoba ani neuvedomila, že zanechala na webe. Personalista možno zistí, že uchádzač o zamestnanie si pred pár mesiacmi pred pracovným pohovorom hľadal podnájom. Zistí v akom meste, či sám alebo s partnerom a môže tieto zistené skutočnosti porovnať s profesným životopisom. Rovnako môže personalistovi veľa prezradiť aj googlenie emailovej adresy, ktorá možno bola uvedená pri registrácii v rôznych fórach a zrazu sa dá priradiť skutočné meno a priezvisko k anonymnej prezývke používanej na fórach. Možno dotyčný, ktorého personalista posudzuje, na niektorom takomto fóre ohováral svojho predchádzajúceho zamestnávateľa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Často môžu pri takýchto previerkach vystúpiť na povrch mnohé skutočnosti, ktoré sú pre budúce obchodné vzťahy rozhodujúce. Takto získané informácie, následne rozhodujú o víťazstve alebo porážke. O zisku alebo state. Častokrát sa rozhoduje o tak vážnych rozhodnutiach, že môžu mať priam existenčné dôsledky. Preto si treba dať záležať na voľbe, či výbere obchodného partnera.

Daniel Lambert

Daniel Lambert

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Taktický obchodný konzultant- špecializácia na prevenciu ekonomickej kriminality. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu